W 2019 roku David W. Cearley, Distinguished VP Analyst w firmie Gartner jako pierwszy użył terminu hiperautomatyzacja, zaliczając ją do dziesięciu najważniejszych trendów technologicznych na nadchodzący rok 2020. Przewidywania Cearley’a były trafne, a wpływ hiperautomatyzacji na funkcjonowanie firm okazał się jeszcze większy, niż się spodziewano.
Czym jest Hiperautomatyzacja i jakie ma zastosowanie
Automatyzacja na wielką skalę – hiperautomatyzacja – to równoczesne zastosowanie wielu narzędzi informatycznych, wykorzystujących szeroko pojętą sztuczną inteligencję (ang. Artificial Intelligence, AI) oraz uczenie maszynowe (ang. Machine Learning, ML). Do najważniejszych spośród nich zaliczamy narzędzia:
- klasy RPA/RDA,
- klasy kognitywne CPA,
- do orkiestracji automatyzacji,
- do (inteligentnego) zarządzania procesami biznesowymi (BPMS / iBPMS),
- do process mining i task mining,
- do OCR i iOCR,
- Low Code / No Code,
- do API management,
- do integracji w chmurze (Cloud Integration),
- do ETL / ELT,
- do automatyzacji konwersacji z klientami / użytkownikami (np. chatboty / voiceboty / taskboty)
Przykład ostatniego z tej listy narzędzia do automatyzacji konwersacji dobrze pokazuje, gdzie może znaleźć zastosowanie hiperautomatyzacja. Dzięki połączeniu narzędzi typu chatbot z narzędziami RPA wykorzystywanymi do zasilania bazy wiedzy, osiągnięto automatyzację infolinii konsumenckich. Od tego momentu mogły one odpowiadać na potrzeby klientów w zasadzie bez udziału pracowników. Nabrało to szczególnego znaczenia w czasach pandemii Sars-Cov 2.
Znaczenie Hiperautomatyzacji w dzisiejszym świecie
Wielu analityków szacowało, że upowszechnienie nowego trendu, jakim jest hiperautomatyzacja zajmie 5-7 lat. Tymczasem wybuch pandemii i nowe uwarunkowania, w jakich się znaleźliśmy, znacząco przyczyniły się do przyspieszenia tego procesu. Konieczność wprowadzenia pracy zdalnej w bardzo wielu firmach i instytucjach oraz wymuszona izolacja pracowników oznaczały powszechniejsze i skuteczniejsze wykorzystanie narzędzi cyfrowych, a wśród nich automatyzacji. Z drugiej strony ogromne straty poniesione w związku z pandemią zmusiły przedsiębiorstwa do redukowania kosztów, na które automatyzacja na masową skalę, jak się okazało, ma realny wpływ.
Globalna epidemia nie była jednak jedyną przyczyną upowszechnienia hiperautomatyzacji. Wiemy już, jak trudno jest zastąpić pracę człowieka – nawet narzędzia klasy RPA oraz boty tworzone z ich zastosowaniem są w stanie zautomatyzować kilka do kilkuset działań. Nie mogą natomiast samodzielnie przeprowadzić kompleksowych procesów. Pracodawcy przekonali się już, że dopiero dzięki odpowiedniemu połączeniu różnego typu narzędzi mogą tworzyć nowe środowiska pracy, a także wprowadzać innowacyjne i znacznie bardziej efektywne rozwiązania.
W ten sposób, dzięki hiperautomatyzacji możliwe stało się wejście na nowy etap transformacji cyfrowej.

Aleksander Pociej
Business Development Manager – Robotic Process Automation (RPA)
Business Developement Manager – z RPA związany od 4 lat.
Od początku ukierunkowany na hiperautomatyzację i kreowanie nowych trendów.
Programista UiPath i Blue Prism.
Architekt nowych rozwiązań opartych o technologię RPA wykorzystującą AI.