W dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się i zmieniającym środowisku IT, skuteczne zarządzanie testami staje się kluczowym elementem sukcesu projektów. W tym kontekście, rola pulpitów nawigacyjnych w monitorowaniu postępu testów nabiera szczególnego znaczenia.
Jak zaprojektować optymalny dashboard? Na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby narzędzia, które zbudujemy były skuteczne, dostarczały wartościowych informacji i przyczyniały się do zwiększenia efektywności projektu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdują się w poniższym artykule.
Klucz do stworzenia skutecznego pulpitu nawigacyjnego leży w wyborze odpowiednich wskaźników kluczowych (KPI). Ważne jest, aby skupić się na danych, które są najbardziej istotne dla różnych grup odbiorców i ich potrzeb oraz kluczowe dla celów projektu. Dzięki temu unikniemy jednocześnie przeciążenia zbyt wieloma informacjami, które mogą rozpraszać uwagę. Wizualizację danych należy zaplanować w sposób intuicyjny – wykresy, tabele i graficzne przedstawienie statusu oraz postępu testów są w tym przypadku nieocenione. Takie podejście znacznie ułatwia użytkownikom śledzenie raportów w czasie rzeczywistym i pomaga w podejmowaniu decyzji.
Następnie należy przeanalizować sposób realizacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie. Warto na początek zweryfikować, czy do naszych celów wystarczą mechanizmy raportowania wykorzystywane u danego klienta. W sytuacji, gdy tak nie jest i potrzebujemy bardziej zaawansowanych oraz jednocześnie atrakcyjnych dashboardów, warto rozważyć wykorzystanie Microsoft Power BI. Dużą zaletą rozwiązania jest możliwość integracji z różnymi narzędziami wykorzystywanymi w danej organizacji. Tworzymy dzięki temu kompleksowe raporty, które mogą czerpać dane dotyczące harmonogramu, defektów oraz przypadków testowych z różnych źródeł i technologii.
W złożonych i prowadzonych na dużą skalę projektach IT, dobrze zaprojektowany pulpit nawigacyjny pomaga użytkownikowi zrozumieć aktualny status, postępy, priorytety oraz identyfikować obszary wymagające uwagi. Należy dodać, że w projekcie wyróżniamy różne role, stąd inne potrzeby raportowe będzie miał tester, a inne analityk czy architekt. Menedżerowie zyskują narzędzie do efektywnego zarządzania inicjatywą, wspierające proces decyzyjny poprzez możliwość szybkiego reagowania na identyfikowane ryzyka. Bazując na doświadczeniu w projektowaniu dashboardów, zaprezentuję kilka pomysłów na elementy składowe przykładowego pulpitu nawigacyjnego. Poniższe propozycje wspierają codzienną współpracę z zespołem projektowym, jak również dostarczają niezbędnych informacji odbiorcom na wyższym poziomie zarządzania np. Komitetowi Sterującemu.
1. Plan vs Postęp Testów
Widok prezentuje na osi czasu krzywą Planu realizacji testów oraz faktyczne wykonanie z rozbiciem na TC zakończone sukcesem czy porażką. Poszczególne filtry, jak Wersja, Priorytet, Obszar Testów pozwalają nam dynamicznie generować wykres dla zakresu, który nas interesuje. Status widoczny w podsumowaniu prezentowany jest za pomocą kółka RAG. Możemy zdefiniować logikę, która spowoduje, że będziemy mieli Green, gdy Realizacja nie odbiega od Planu; Amber, gdy odchył jest pomiędzy 0% a 20%, a Red, gdy ten odchył przekroczy 20% poniżej planu.
Ikonkę TREND możemy tak zaprogramować, że będzie się odnosiła do Przyrostu tygodniowego widocznego na podsumowaniu, w odniesieniu do poprzedniego przyrostu oraz prezentowała, czy mamy trend pozytywny, czy też negatywny.
Bardzo interesującym wskaźnikiem może być Prognoza zakończenia, która będzie nam prezentował szacowaną datę zakończenia realizacji, jeśli tempo z ostatnich kilku tygodni zostanie utrzymane.
Poniżej projekt ekranu jako jeden z elementów dashboardu
2. Status testów – Harmonogram
Widok ilustruje rozmieszczenie poszczególnych obszarów testów na osi czasu, pokazuje poziom ich zaawansowania oraz przedstawia, czy postęp w tych obszarach odpowiada planowi, co jest zaznaczone za pomocą znaczników RAG (Red-Amber-Green).
Projekt kolejnego ekranu
W zależności od potrzeb, możemy rozważyć umieszczenie na tym ekranie również kolumn z informacją o bieżącym statusie w obszarach z % i ew. dodatkowo liczbowymi wartościami Planu, Wykonania, Pozytywnego wykonania.
3. Status Testów – Obszary
Prezentowany jest widok statusu przypadków testowych w poszczególnych obszarach (słupkowe bądź kołowe wizualizacje). Jako dodatkowe wskaźniki wyróżnione mogą być Postęp całościowy (procentowo i liczbowo), Bieżący Plan, Zmiana w progresie względem poprzedniego tygodnia i dnia (wyrażona w punktach procentowych jak również ilościowo) oraz Trend. Jako uzupełnienie wizualizacji możemy dodać zestawienie tabelaryczne.
Tak zaprojektowany ekran dostarcza nam bardziej szczegółowych informacji odnośnie statusów TC w poszczególnych obszarach, a w powiązaniu z wykresami zaproponowanymi w poprzednich punktach, gdzie mamy odniesienie do osi czasu, pozwala nam na bardziej kompleksowe spojrzenie na status testów w projekcie.
4. Status Testów – Produkty
W przypadku testów biznesowych bardzo wartościowym wykresem, często też bardzo pożądanym czy to przez właścicieli biznesowych czy też zarząd, jest prezentacja statusu w perspektywie produktowej. Aby umożliwić wizualizację musimy mieć przypadki testowe zmapowane na produkty. W praktyce można do tego podejść wykorzystując czy to celowo do tego zaprojektowane etykiety, czy pola w narzędziu do śledzenia testów. Za pomocą Power BI możemy też wkomponować pewną logikę, nie mając nawet do dyspozycji dodatkowych flag czy pól. Możemy natomiast użyć nazwy przypadków testowych, jeżeli zadbaliśmy o to, aby występowała w nich nazwa produktu.
5. Status Testów – Wymagania
Możliwość spojrzenia na postęp testów z perspektywy realizacji wymagań funkcjonalnych czy biznesowych, to kolejny bardzo cenny aspekt, który warto uwzględnić przy projektowaniu raportów. Aby było to możliwe musimy zadbać, aby przypadki testowe były zmapowane na poszczególne wymagania. W praktyce do tego celu są wykorzystywane dedykowane pola TC, które mogą być ustawione w narzędziu jako wymagane.
W niektórych narzędziach takich jak HP ALM, zaprojektowany jest dedykowany moduł do ewidencjonowania wymagań.
Wizualizacja na tym ekranie może obejmować wykresy kołowe przedstawiające status testów, dla poszczególnych zbiorów wymagań pogrupowanych według priorytetów oraz wykres słupkowy, gdzie każdy słupek reprezentuje konkretne wymaganie, a jego wysokość odpowiada stopniowi pokrycia testami. Poszczególne kolory odnoszą się do statusu przypadków testowych. Za pomocą dostępnych filtrów możemy zawęzić widok, do konkretnego obszaru testów, priorytetu, statusu TC, czy też odfiltrować wymagania niepokryte przypadkami testowymi.
Tak zaprojektowany ekran będzie pomagał identyfikować obszary, które wymagają atencji, uzupełnienia luk w pokryciu testami, czy też optymalizacji ilości TC dla poszczególnych wymagań uwzględniając priorytety.
6. Postęp Testów – Testerzy
Wykres przedstawia rozmieszczenie przypadków testowych (Test Cases, TC) na osi czasu w formie słupków dziennych, z podziałem na statusy – domyślnie 'passed’ (zakończone powodzeniem) i 'failed’ (zakończone niepowodzeniem), z opcją wyfiltrowania innych statusów, na przykład tych w toku. Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) obrazują liczbę wykonanych TC, z wyodrębnieniem tych zakończonych powodzeniem i niepowodzeniem, a także średnią dzienną liczbę realizowanych TC. Te wskaźniki są generowane dynamicznie przy każdym użyciu zdefiniowanych filtrów, co pozwala zawęzić statystyki do wybranego zakresu dat, priorytetu TC, konkretnego zespołu testowego lub testera.
Tak zaprojektowany ekran wspiera pracę Test Managera, Test Leada, Koordynatora Testów czy też Team Leada, pozwalając na analizę tempa pracy oraz efektywności zarówno poszczególnych testerów, jak też poszczególnych zespołów. Pozyskane informacje mogą posłużyć do zaplanowania odpowiednich akcji w celu zoptymalizowania prac i mitygacji identyfikowanych ryzyk, gdy tempo i efektywność odbiegają od założonych celów.
7. Status Testów – Testerzy
Kolejny ekran stworzony jest z myślą o wsparciu w bieżącym planowaniu prac testerów jak również omawiania postępów na spotkaniach Daily poszczególnych zespołów testowych.
Wykres słupkowy na pulpicie nawigacyjnym prezentujący statystyki TC przypisanych do realizacji do poszczególnych testerów, z możliwością generowania szczegółowej listy przypadków testowych po kliknięciu na wybrany element wykresu. Jako uzupełnienie zestawienie tabelaryczne, gdzie oprócz wartości liczbowych dla każdego testera, mamy informację o zmianie, która nastąpiła w ciągu ostatniego dnia i tygodnia.
Bardzo pomocne w codziennym planowaniu prac jest też zestawienie skupiające się na statystykach TC zakończonych niepowodzeniem bądź zablokowanych, nie połączonych z żadnym defektem, bądź podlinkowanych wyłącznie do defektów, które zostały już zamknięte. Ważne jest zapewnienie opcji generowania zestawień do formatu xls, które będą zawierały dane takie jak: obszar testów, nazwa przypadku testowego, status, tester, numer defektu (ew. jego brak).
8. Blokery testów
Jednych z bardzo istotnych czynników, które determinuje możliwy postęp testów na danym etapie, to blokery, identyfikowane w trakcie realizacji testów. Bardzo istotne jest zapewnienie, aby były one rejestrowane i odpowiednio kwalifikowane w trackerze oraz aby zespół pilnował linkowania przypadków testowych z defektami blokującymi testy. Takie podejście pozwoli na zaprojektowanie ekranu dostarczającego wartościowych informacji pozwalających odpowiednio ukierunkować zarówno bieżące planowanie testów jak i zaadresować odpowiednie akcje w celu przyspieszenia naprawy blokerów, które mają największy wpływ na testy.
Realizujący powyższe cele ekran może zawierać tabelaryczne zestawienie z listą defektów blokujących testy, posortowane pod względem ilości TC blokowanych przez dany defekt. W zestawieniu warto uwzględnić następujące dane: Numer defektu, Link do defektu, Status defektu, Priorytet, Osoba przypisana do defektu, Zespół osoby przypisanej, Ilość blokowanych TC, Link do szczegółowej listy TC blokowanych danym defektem.
W oparciu o wartość Ilość blokowanych TC możemy zaprojektować zestawienie TOP Blokerów (np. 5 z największą wartością blokowanych TC). Do takiego zestawienia warto też dodać informacje z czasem życia danego defektu oraz z czasem przypisania do osoby/zespołu, do którego aktualnie dany defekt pozostaje przypisany.
Status – Podsumowanie
Tego typu widok pulpitu nawigacyjnego powinien zawierać najważniejsze KPI i statystyki, które w kompleksowy sposób prezentują status oraz mogą być wykorzystane również na slajdzie w raporcie dedykowanym wyższemu szczeblowi zarządzania, np. na poziomie Komitetu Sterującego.
Może to być: harmonogram, plan vs postęp, status per obszary i produkty oraz top blokery.
Zaprojektuj swój pulpit nawigacyjny i generuj użyteczne raporty
Mam nadzieję, że materiał przedstawiony w tym artykule posłuży jako inspiracja w tworzeniu własnych funkcjonalnych pulpitów nawigacyjnych i przyczynią się do optymalizacji procesu testowego. Źródłem naszej wiedzy są lata praktyki i realizacja wielu projektów testowych dla klientów z branż telekomunikacyjnej, finansowej, energetycznej, medycznej, IT i logistycznej. Dzięki szerokiemu doświadczeniu, które stanowi nasze know-how, klienci mogą liczyć na sprawdzone i najlepsze rozwiązania.
Przy wyborze technologii i projektowaniu narzędzia raportowego warto pamiętać, aby było ono na tyle uniwersalne i konfigurowalne, żeby mogło być skutecznie wykorzystywane w kolejnych inicjatywach.